Dag 21 en 22 in San Francisco

22 augustus 2015 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Een hele goede avond!

Gisteren zijn we van Lake Tahoe naar San Francisco gereden, onze laatste stop alweer. De tijd vliegt, maar we genieten er niet minder door! We hebben gisteren eigenlijk niet zoveel gedaan, het was vooral veel reizen. In totaal was het 3,5 uur reizen, maar we hebben nog een aantal stops gemaakt tussendoor. We hebben eerst nog een apart deel van Lake Tahoe bekeken waar het water heel mooi blauw was. Daarna zijn we doorgereden naar San Francisco, met onderweg nog een stop bij de Walmart voor de nodige boodschappen.

Toen we bijna bij San Francisco waren begon de ellende. We moesten over een tolbrug, waar echt een enorme file stond. Die file heeft zeker meer dan een uur geduurd, omdat het invoegen totaal niet soepel ging. Gelukkig was het best grappig om in die file te staan, want overal waren auto's vol met getinte mannen die keiharde muziek draaiden en de tijd van hun leven hadden. Als ze elkaars muziek herkenden gingen ze ook nog naar elkaar lopen roepen. Er gezellig vind ik dat, in Nederland is het grootste gedeelte van de files gewoon chagrijnig.

Ik moet nog wel even een opmerking maken over de vervuiling in deze stad, want dat is toch wel even schrikken. Je kunt vanaf de brug bijna niets zien, en dat is niet van de bewolking. De hele lucht zit hier vol met smog, dat zal je ook wel op de foto's zien. De meeste zeemeeuwen zijn hier ook niet wit meer, maar hebben een grijze gloed over zich heen. We hebben een paar foto's gemaakt vanaf de brug, daar kun je het goed zien.

Eenmaal aangekomen in San Francisco was ik niet echt overtuigd. Het deel waar wij in eerste instantie doorheen reden was nogal saai en er was vooral erg veel hoogbouw. Mijn ouders vertelden me dat we vlak bij de haven zaten, dus er was weer hoop. Onderweg zag ik ontzettend veel zwervers in alle soorten en maten, daar schrik je wel van als je dat niet echt gewend bent. Het zijn er ook niet een paar, ze zitten met bosjes bij elkaar. Toen we de stad in reden kregen we al meteen een zwerver bij het autoraam. De man beweerde dat hij geen geld meer had voor benzine, of we wat geld wilden geven zodat hij naar zijn werk kon.. Ze bedenken hier dus de mooiste smoezen om aan geld te komen.

Toen reden we richting ons hotel, daar werd ik dan eer wél blij van. De haven is een bruisend centrum met overal winkeltjes en terrasjes. Vanuit de auto zag het er echt geweldig uit en ik kreeg al meteen zin om die avond naar de haven te gaan. Dat hebben we die avond dan ook gedaan. We hebben eerst bij een visrestaurantje een visplateau gegeten (die trouwens echt geweldig smaakte). Daarna zijn we naar Pier 39 gelopen, waar een aantal zeeleeuwen liggen te slapen. Verder was er ook een heel winkelgedeelte waar je eigenlijk alle soorten souvenirs wel kon krijgen. Erg leuk avondje gehad, ik was blij dat we nog een dagje hadden :)

Vandaag was wat minder leuk, onze vlucht was namelijk geannuleerd. We kregen om 6 uur 's morgens een mail van de KLM, toen we nog lang niet wakker waren. Toen zijn we eigenlijk als een speer van alles gaan regelen, maar dat gaat niet zo snel als de wifi niet mee zit.. Uiteindelijk zijn we gewoon aan onze dag begonnen zoals we die gepland hadden.

De eerste stop was Alcatraz, het eiland met de bekende gevangenis. In deze gevangenis zaten de zwaarste gevallen zoals Al Capone en een aantal andere grote boefjes. We moesten er heen met een soort veerpont die om het half uur naar het eiland vaart. Het duurde ongeveer 10 minuten om naar het eiland te varen, dus dat was heel goed te doen. Voordat we met de boot gingen, zijn we nog even bij de zeeleeuwen wezen kijken. Geweldige beesten zijn dat, het enige dat ze doen is slapen en ruzie maken, haha.

Op het eiland kregen we een (Nederlandse!!!!) audio gids, die ons door het cellencomplex leidde. Het was zo ontzettend indrukwekkend, bij de audio gids zaten allemaal bijpassende geluiden die de belevenis nog sterker maakten. De cellen waren super klein, ongeveer 2 meter hoog en 2 meter breed. In de cellen stond een klein bedje en een wc, meer hadden ze niet. Een aantal cellen waren nog ingericht met persoonlijke spullen en die stoere boys schenen dus gewoon te schilderen en te haken in hun cel, puur uit verveling. De mannen moesten met zijn allen douchen, dus privacy hadden ze al helemaal niet. Tijdens de audio tour werd uitgelegd dat de keuken de meest gevaarlijke plek was in de gevangenis en dat er af en toe nog wel wat messen gestolen werden. Dan kreeg vervolgens iemand een mes in zijn rug, en dat was dan de dagelijkse gang van zaken. Verder heb ik de cel gezien waaruit een aantal gevangenen ontsnapt zijn. Zij hadden met lepels een gat in de muur gegraven en zijn zo door het buizenstelsel gekropen. Ze hadden van spullen uit hun cel gezichten nagemaakt, die ze vervolgens in hun bed hadden gelegd. Zo dachten de bewakers dat ze gewoon sliepen. Daarna was het een groot bloedbad, ik vond het een erg bizar verhaal. Verder was het ook nog eens gebeurd dat er een paar gevangenen ontsnapt waren, die vervolgens de bewakers opsloten in de cellen. Daarna werden de bewakers door de ontsnapte gevangenen dood geschoten. Ik vond het heel erg interessant en vooral heel erg bizar om te zien. Aan het einde van de tour kwamen we erachter dat ex-gevangene 'William Baker', die veel aan fraude en oplichting deed, aanwezig was in de gevangenis! Deze man was zo vaak uit gevangenissen ontsnapt, dat hij uiteindelijk in Alcatraz terecht was gekomen. Wij hebben zijn boek gekocht en hem laten signeren, erg aardige man.

Daarna zijn we weer op de boot gestapt. We zijn toen even terug gegaan naar het hotel, zodat we de KLM konden bellen. We hadden nog steeds geen mail gehad, dus we maakten ons een beetje zorgen. Uiteindelijk hebben ze kunnen regelen dat we morgenavond om 9 uur het vliegtuig in kunnen en vervolgens om kwart over 7 aankomen op Schiphol. Zo kunnen we toch nog Mylo ophalen maandagochtend :)

We zijn daarna nog even naar de haven gelopen, waar een aantal mooie boten lagen. Daarna zijn we naar het aquarium geweest dat bij de haven ligt. Heel groot was het niet, maar het was wel even leuk om visjes te kijken. Vooral de enorme octopus was heel gaaf om te zien, al hoef ik hem in het echt niet tegen te komen.

Daarna zijn we voor de laatste keer uit eten geweest. We hebben weer een heerlijke visplateau gegeten, gewoon omdat je in een haven vis moet eten :) Ze zetten hier gewoon een fooi calculator onderaan het bonnetje, die begint bij 15%. Best bizar eigenlijk, je geeft hier gewoon bijna 15 euro fooi.

Morgen hebben we nog een dagje tot half 4 's middags, we gaan dan met een trammetje door de stad heen. Dan kunnen we nog een aantal dingen van de stad zien en kunnen we vervolgens verzadigd het vliegtuig in. We zijn wel kapot hoor, onze benen hebben er niet zoveel zin meer in de laatste dagen. Maar ik heb wel een hele goede vakantie gehad en ik heb prachtige dingen gezien. Ik ga de Amerikanen wel missen, het zijn goede mensen. De grote porties eten en drinken ga ik daarentegen niet missen, ik ben blij als ik weer de oudhollandse maaltijd op tafel heb staan. Want dat is iets wat voor mij nooit zal wennen: al die dikke mensen hier. Hele gezinnen die gewoon veel te zwaar zijn, met kleine kinderen die niet meer normaal kunnen lopen, omdat ze simpelweg zo zwaar zijn. Je schrikt er echt van, dat zal altijd zo blijven denk ik.

Ik wil jullie bedanken voor het lezen van mijn blog, want daar doe ik het natuurlijk voor :) Ik heb erg veel plezier gehad met schrijven.

Voor nu nog even: slaap lekker! En tot in Nederland :)

Jessica

1. Bea Groot:
    22 augustus 2015
    Hoi Jessica. Weer mooi verhaal en ik ga je blog zeker missen hoor want het is altijd een leuk begin van de dag. Blij dat jullie een vlucht hebben en wij wensen jullie een hele goede terugreis. Jij bedankt voor het delen van je reisavonturen. Tot snel
  2. Jos:
    22 augustus 2015
    Hoi Jessica,
    Dank je wel voor al jouw leuke verhalen. ik heb ervan genoten. Omdat ik 'n aantal jaar geleden ongeveer dezelfde reis heb gemaakt kan ik me helemaal inleven. Ik ben toen ook nog doorgevlogen naar Hawaii om 'n weekje uit te rusten voordat ik weer naar huis vloog.
    Ik wens jullie nog een leuke dag en een goede thuisreis. Neem een slaappil, want het is nog 'n eindje vliegen.
    Hartelijke groet,
    Jos